Translate

tisdag 11 september 2012

LÄRA SIG MÅ BRA


Kanske har det med att göra att jag börjar bli äldre? Dagarna av hetsätning och ätstörningar är long gone och jag känner inte längre något större behov med att jämföra mina egna kroppsformer med Lindex eller HM-modellernas.  
Numera försöker jag istället ta hand om vad jag har, med eller utan kulmage, men fokusen är inte längre på utseendet, utan att må bra!

Jag vet att vad jag stoppar i mig påverkar inte bara kroppsformerna utan faktiskt hur jag mår både fysiskt och psykiskt.  Jag är inte en person som kan käka söta chokladpuffar till frukost och sen fungera på det, det leder snarare till blodsockerfall framåt förmiddagen.
Ordentlig frukost är en bra förutsättning för att jag varken ska känna mig slö eller totaldeppa ihop, samma gäller lunch och middag, med bra grejor i magen mår jag bättre helt enkelt! För mig handlar det inte om att äta en strikt diet, jag verkligen älskar kakor och glass och en ruta hembakat efter lunchen, det är vardaglyx som jag gärna inte blir utan.
Jag har istället lärt mig när jag mår bra av att äta glass och kakor. Jag kör numera på tumregeln ”efter en måltid och inte huvudmålet.” Då sticker inte mitt blodsocker upp i taket ..och dalar inte heller rakt ner efter en timme som får humör och energi med sig.

De senaste dagarnas brist på motivation och deppighet vet jag har en stor del till att göra vad jag har ätit och gjort. När jag inte tar hand om mig själv, inte alls bryr mig om mina egna behov känner jag inte heller att jag bryr mig om någonting till slut.
Det är inte så när jag glömmer en måltid att jag vill sluta att leva men ett bra exempel på det är när man under en lång period fokuserar på fel saker. Som när jag bodde i Sydney och festade och jobbade varje dag. Åt dåligt, motionerade dåligt och sov dåligt, livet efter ett tag tappar mening.
Jag vet att jag mår jävligt bra efter jag sovit ut, äter bra, motionerar och visst öl får mig också att må bra, men inte varje dag.
När jag tar man hand om mig själv mår jag bättre. Att ägna sig själv lite eftertanke och uppmärksamhet känner man sig också som en viktig person som förtjänar livet, man mår bra helt enkelt!
     
Barnkalas, vännen min fyllde 23år igår! Tårta är gott men tårta till middag är inget jag rekommenderar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar