Translate

fredag 1 juni 2012

LEDIG MORGON

Klockan är snart sju. Jag sitter vid köksbordet och får precis plats med mitt anteckningsblock och en kopp bland all smutsig disk. Vårt hus som vanligtvis är rent har förvandlats till en svinstia. Vi har jobbat så mycket att vi inte haft tid för någonting. Min kropp gör så ont att jag knappt kan komma ur sängen och vårt kylskåp gappar deprimerande tomt. Vi har inte haft chansen att komma in till byn på två veckor och har ändå slutat de flesta dagarna efter affären stänger. Jag har börjat komma på recept som innehåller havre, vatten och mjöl, mumsmums!  Ute är det dimmigt, mulet och grått. Jag tände några levande ljus och satte igång vår lilla elektriska ugn för att få bort "rugget" i köket. Jag dricker min sista påse te, det är grönt. Allt mitt svarta guld är slut förutom två gamla påsar från i förgår som jag redan desperat återvunnit två gånger.  Idag har vi vår lediga dag och livet känns hoppfullt och mysigt. Jag tror det är julkänslor, ja allt är bakvänt här med jul och nyår på sommaren så nu helt plötsligt kom de.  Idag ska vi hinna med alla måsten vi inte hunnit göra i veckan som städa, tvätta, diska, handla och vila. Vi börjar med vilandet tycker jag, tror jag ska krypa ner i sängen hos amerikanen en stund till innan jag sätter igång med att steka frukostplättar på just havre, mjöl och vatten.  God Morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar