Translate

tisdag 26 mars 2013

Gästblogg

Det är inte bara jag som kan tänka högt, det hör jag ju nu!
Jag fick in en del intressanta frågeställningar på mejlen efter mitt inlägg Varfor? som jag nu skulle vilja dela med mig av.

Först ut är några utav Charlie Houwelingen frågor. Han skrev ihop en artikel, en vass kommentar till Medias hantering utav Stubenvillefallet. Jag tycker att den är mycket klok, en påminnelse om hur våldtäktskultur faktiskt inte får se ut.


Har du sett nyheten? ..om inte kan du få dig er en snabb sammanfattning genom att se den 6minuter långa filmen.


Det har cirkulerat ett nyhetsreportage från CNN på nätet i några veckor nu. Möjligtvis har du hört talas om det: Reportaget handlar om två tonåringar som blev dömda för váldtäkt på en tonårstjej från deras skola? I reportaget visar journalisterna klar sympati med våldtäktsmännen och påpekar att domen nu kommer att följa männen hela deras liv, och det mest hemska med hela våldtäkten var ju sáklart att deras lovande karriärer inom amerikansk fotboll numera är över.

Mycket har man sett på nyheterna, men detta når väl ändå en ny nivå? Det här är så avskyvärt att jag inte ens vet var jag ska börja!

Inte nog med uppståndelsen över brottet och förbrytarna, men nu ska man dessutom befläcka killarnas rykte med en löjlig våldtäktsrättegång? För om det är något som blir självklart i och med detta reportage och alla liknande perspektiv, så är det att sånt här gör killar, och det är inte vårt fel.

Män våldtar kvinnor, och det är bara att acceptera det. Get over it!


Det främsta offret i en våldtäkt är ju också våldtäktsmannen, för tänk vad han måste stå ut med nu när dom dumma poliserna och domaren pekar på honom och säger att "det där är en elak pojke". Vad ska vännerna säga, och familjen?


Tänk så hemskt när han ska gå på arbetsintervju och inte får sitt jobb, bara för att han händelsevis råkade våldta en tjej, som faktiskt var full när det hände! Jag menar, om du nu inte vill bli våldtagen flicka lilla, varför dricker du då alkohol i mäns sällskap? Du vet väl att män inte kan kontrollera sig själva, hur kan du då ha mage att befinna dig i vårt sällskap, FULL dessutom, och förvänta dig att dom bara ska respektera dig och din vilja? Och att sen förstöra deras liv genom att anmäla dom?

Det är helt klart att det är ett feministiskt kvinnomonster vi har att göra med här.

Men inte nog med själva rättegången och skammen som följer, utan tänk på vad dom här stackars männen fått utstå under själva våldtäkten. Det måste vara en hemsk upplevelse, en våldtäkt. Tänk dig smärtan en man måste känna när han våldför sig på en kvinna som inte vill ha honom, jag menar, tänk om kvinnan får för sig att riva honom, eller rent av bita honom? Jag vill inte tänka på vilka skrapsår han måste ha fått på knäna när han våldtar henne pá marken. Hjälplösheten han måste känna inför sitt dåd, tänk dig skriken, tårarna och den allmänna känslan av, gud så tråkigt att detta händer. Du borde inte ha druckit den där sista ölen, kvinna, och det visste du mycket väl.


Ja, jag hoppas då inte att jag råkar våldta någon. Tänk så dåligt jag hade mått. Tänk vad jag hade varit tvungen att utstå. Jag vill knappt tänka på det. Jag är så glad att såna här reportrar finns så att vi kan börja tänka annorlunda på våldtäkter och se dom riktiga offren bakom en sådan tragedi.


Och kvinnan? Ja, vi får väl hoppas att hon lär sig en läxa.



Charlie Houwelingen.

Ps. Kommentarsfältet är alltid öppet for diskussion. ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar