Translate

söndag 3 februari 2013

Taman Negara

Först tunnelbanan sen en buss och efter ytterligare en buss till hade vi hamnat i Taman Negara. 
De sista timmarna innan nationalparken passerades genom Palmolje plantage, det kändes ganska så overkligt och visst kan man önska att det inte såg ut just så.

Väl framme efter allt farande gjorde vi inte så mycket mera än åt och sov men dagen efter däremot hade vi regnskogsäventyr inplanerade. Den morgonen vaknade vi först av morgonbönen och sedan av mobilalarmet jag ställt kvällen innan. Ska man ut i naturen är det bättre att börja tidigt så man inte är halvvägs på något spår där inne när det blir mörkt ....och Malaysia har faktiskt vilda tigrar.

För er som inte har någon koll på Taman Negara kan jag berätta att det är (läs: Malaysia påstår att det är) världens äldsta regnskog. Och som inte skulle dra tillräckligt med turister har de också byggt världens längsta hängbro 45meter över marken!

Regnskogen bjöd inte bara på skog utan även på mycket regn. Skogen var häftig med alla konstiga växter och djur och regnet var svalkande, blött och välkomnande i värmen.
Jag erkänner, jag hade stundvis självmordstankar i värmen och stundvis kände mig lite som botanisten i Mumindalen och kanske även en gnutta Tarzan när vi var uppe bland trädtopparna. Det var minst sagt en blandad mix på dagens humör helt enkelt. 




Den där sista bilden tycker jag själv säger ganska så mycket om landsbygden i Asien. 
Vi satt och käkade efter hajken och tittade på medan de anla ström till en av resturangerna vid vattnet. Kablarna sitter på smala pinnar och på just en av de svajiga pinnarna klättrade ena killen upp på, miljö och hälsa? nej inte alls faktiskt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar