Translate

torsdag 13 september 2012

KONSUMENTMAKT

Mat i Sverige är så otroligt billigt om man jämför med Australien! Jag tycker att jag hör många som klagar här hemma om höga matpriser och fattar verkligen ingenting! Och den ekologiska varianten kostar ofta bara några kronor mer och det är det fantami väl värt (i Australien får man ofta lägga till några extra guldpengar!) 
Man kan även hitta riktiga produkter i affären, varor utan e-ämnen och man behöver inte stå och välja mellan vilken som verkar minst dålig. Jag läser alltid innehållsförteckningen på varenda vara jag lägger i kundvagnen, det ska vara bra råvaror och finns det att få lokalt eller svenskt ska det såklart inte bara vara paketerat i Sverige under ett välkänt varumärke, utan det ska även vara svenska varor i. 

Jag tror verkligen på det här med konsumentmakt. 
Vi påverkar miljö, människor och djur i hela världen genom vilka prylar vi köper och väljer att inte köpa. Det handlar inte bara vart ifrån de är utan även vem som gjort dem och hur mycket energi som går åt i processen. 
Man handlar helt enkelt bättre om man har lite kunskap med sig. 
Detta är så stort att jag får komma tillbaka till den här ämnet flera gånger känner jag! Men vill man veta mer nu finns det ju såklart jätte mycket information ute på nätet och i böcker på biblan!






1 kommentar: