Translate

fredag 29 juni 2012

RECEPT

Jag tappar alltid bort mina gamla favoritrecept. Det händer när jag flyttar, när jag packar ner livet i en väska, då brukar papper försvinna. Därför har jag på bloggen kategorien recept, så när jag flyttar runt stannar de kvar och kan bli hittade!

• • •

FÄRSK INGEFÄRAÖL
4 serveringar

Detta recept är en sann vinnare i smak jämfört med all ingefäraöl jag någonsin druckit. Det enda minus den har är tyvärr att det inte är lika billigt som den köpta.

140g ingefära
4 msk muscovado socker
3 citroner
1 liter bubbelvatten
färsk mint

1. Riv ingefäran i en bunke, behåll skinnet på.
2. Strö över sockret.
3. Skrubba citronerna rena, skala sedan dem och lägg skalen i bunken med ingefäran och sockret. Mosa med en potatisskalare en stund.
4. Pressa citronsaften från citronerna i bunken.
5. Häll på bubbelvatten och låt sitta i 10min.

Ps. Är det hela för surt tillsätt mer socker och är det för sött mer citron och för starkt mer bubbelvatten.

Filtrera genom att hälla genom sil, Servera med is och mint.

• • •

BANANKAKA
ugn: 175c

Bananabread är en sann aussie favorit, typ som kanelbullen är för svennarna. Banan och kanel är en sweet combo.

2 ägg
2dl socker
80g smält smör
3dl vetemjöl
2tsk bakpulver
2tsk kanel
3 mogna bananer (300g)

1. Starta ugn och smörj och bröa en 1,5 l form.
2. Vispa ägg och socker pösigt.
3. Blanda ihop de torra ingredienserna i annan bunke och blanda sedan ner det i äggsmeten.
4. Häll smet i form och grädda i mitten av ugnen i cirka 35-40minuter.

• • •

JANSONS FRESTELSE för två
ugn: 225c

Självklar påsk och julfavorit, jag berättade för amerikanen precis som det var, på andra tidpunkter är det i Svensk lag förbjudit att äta det.

8råa vinterpotatisar
en liten burk ansjovisfiler
2 gula lökar
4.5dl grädde
3msk smör
1msk ströbröd

1. Starta ugn.
2. Skala och finhacka /riv potatisen grovt. Hacka löken och fräs den i en panna med lite smör. Hacka sönder ansjovisen.
3. Smörj en ugnsäker form (liten) och varva i potatis, lök, ansjovis, avsluta med potatis.
4. Slå över grädden, lagom så man ser vätskan.
5. Klicka ut smöret ovanpå och strö sist över ströbrödet.
6. Grädda mitt i ugnen 45-60min.

• • •

PIZZADEG

Vi bakar pizza varje fredag. Ibland tunn och ibland tjock mättande panpizza. Denna deg är god och lättbakad, vi har än så länge aldrig lyckats att misslyckats med den.

25g jäst (halvt paket torrjäst)
1 1/2 dl fingervarmt vatten
4dl vetemjöl
1tsk salt
1 1/2 msk olivolja

Efter att ha fått en jämn deg, låt degen jäsa i 40minuter innan den försiktigt bakas ut på smord form i 250c i 15minuter.
Den tjocka panpizzan fungerar på samma sätt, bara dubbla receptet och baka i långpanna och lägg på några extra minuter på baktiden.

Favoritfyllningen är stark choritzo med spenat och pumpa. Tomatsås, lök, ost och örter måste också på!

• • •

KLADDKAKA
ugn: 175c

Det måste alltid finnas extra kladdkaka i frysen så att man kan få sin kakdos när man som bäst behöver den.
Jag brukar dubbla receptet och baka i långpanna, mest för att det bli mer av det då!

50g smör
2ägg
2 1/2 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
3msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
smör och ströbröd

1. Sätt på ugnen. Smörj och bröd form.
2. Smält smör och låt svalna.
Knäck ägg i bunke och rör i socker, tillsätt smör.
3. Blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker, salt i en bunke och vänd i äggsmeten.
4. Häll i smeten i smord form och platta till så den blir jämn.
5. Stoppa in den mitt i ugnen i 15minuter för kladdig och längre ju torrare man föredrar den.

Vi kör aldrig med florsocker eller grädde men det är ju såklart gott till.

• • •

MOROTSKAKA i långpanna
ugn: 175c

Det finns inget godare, både jag och amerikanens favoritkaka i lunchlådan och bakas varje vecka.
Jag måste erkänna, receptet kom med någon glasyr som vi aldrig gjort, den ser lite tråkig ut utan men låt er inte skrämmas.

4ägg
4dl socker
200g smält smör
6dl skalande och rivna morötter
4dl mjöl
2tsk bikarbonat
2tsk bakpulver
2tsk kanel (el. byt ut en tsk mot kardemumma)

1. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt.
Rör ner smör och mjöl väl blandat med de torra ingredienserna. Rör sist i de rivna morötterna.
2. Smör och bröd långpanna och häll i smeten.
3. Grädda i 175c mitt i ugnen i cirka 15min (beror på storlek på långpanna)

• • •

Nu gör det ont av iphone knappandet i fingrarna så här sätter vi punkt.
För att ge er en inblick hur lyxigt vårt kök är; nedan är en bild på mitt hemgjorda decilitermått. Uppmätt på en engångskopp i brist på annat bakmaterial.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar