Translate

tisdag 1 november 2011

CBS

Jag vet att många tycker det är jätte konstigt att jag brukar tvätta mitt hår i ägg. Men det är inte så konstigt som det låter, man tvättar helt enkelt håret i naturliga råvaror som varken påverkar ens hälsa eller miljön negativt. Idag tänkte jag att jag skulle rekommendera en metod som kallas CBS, förkortningen står för Conditioner Baking Soda det vill säga balsam och bikarbonat. Mitt hår känns alltid jätte mjuk efteråt och jag hoppas att ni vågar er på att prova!

Det hela är väldigt enkelt man blanda en matsked balsam (ekologiskt och fritt från farlig ämnen så som paraben, SLS, SLES och silikon) med 1 tesked bikarbonat och ungefär en matsked vatten i en kopp. Du använder detta precis som ett vanligt schampo, så masserar in det väl i hårbotten men låt det sitta i ungefär fem minuter innan du sköljer ur det.

För att återställa hårets naturliga PH-värde efter tvätten brukar jag skölja  igenom håret med 1/2dl äppelvinäger som är blandat tillsammans med 5dl kallt kranvatten. Vill man göra "kuren" extra lyxig kan man även droppa i lite lavendelolja. Jag brukar blanda allt i en kanna så att det är enkelt att skölja över håret när man står i duschen. Massera in det hela väl i håret (man behöver inte skölja ur.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar