Translate

måndag 19 september 2011

EMMA

När jag går in på Emmas blogg (en av mina svenska vänner som för tillfälligt bor hos mig) så kan jag inte låta bli att skratta. Jag minns själv när jag precis flyttat till Sydney och fascinerades över allt som kändes nytt och annorlunda.

Här är lite rolig fakta som Emma uppmärksamt och skrivit om på sin blogg:

"
Så, fakta. 

1. Tågsätena går att vända. Vet inte riktigt hur jag ska förklara detta, men du i princip bara drar över ryggsätet till andra sidan. För att slippa sitta mittemot folk, eller för att hela sällskapet ska kunna sitta tillsammans. Himla bra tycker jag.
2. Annat som är bra är varupackningen. När kassörskan scannat varan lägger hon varan direkt i en påse. Precis som i Thailand om jag inte minns helt fel? Precis som på själv-scanningen i Sverige. Hur smart som helst!

Fakta
:
1. På grund av översvämningarna tidigare i år, som förstörde bananplantagen, är bananer jättedyrt. ca 70-80 kr per kilo. Kul, för en bananälskande tjej. (I Sverige kan jag lätt käka tre, fyra bananer om dagen.... Inte en enda här.)

Har lite mer att addera till faktalistan.
1. I Australien motioneras det mycket. När vi satt vid Opera-huset igår räknade vi till 100 löpare på 5 min. 
2. Alla har täcken på sina hundar, även nu, när det är så kallat vår.
3. Du kan inte fixa SIM-kort till din telefon utan pass.
4. Det är kallt i dessa oisolerade hus. Vi har frusit hela natten och fasar för kommande nätter.

Andra fakta jag har samlat upp från Erika:
1. Hon jobbar mitt emot Sydneys dyraste bordell. Jovisst, här är det fullt lagligt att både sälja och köpa sex, hejvilt och hur som helst!
2. Ingen bryr sig. Får du en p-bot? Lägg den på hög med resten av dina gamla p-böter.
3. Eftersom ingen bryr sig, droger är inget det "hyschas" med. Det är bara att knarka hejvilt! (Fast det gäller ju inte mig och Louise, påminnele till oroliga släktingar och föräldrar)
"


Så gå in och kolla på Emmas blogg, den är verkligen jätte fin. Det kan nog hända att även jag har lyckats komma med på några bilder där! Länk hittar ni HÄRHÄR eller HÄR!



Bloggerskan själv (till vänster) och Louise, alldeles ursnygga framför bageriet igår


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar