Translate

torsdag 11 augusti 2011

VISUM

Jag har länge tänkt att blogga om det men skjutit upp det för att jag helt enkelt inte orkat att tänka på det själv...

..men nu har jag nästan äntligen bestämt mig. Jag ska prova att ansöka om ett andra år visum här i Australien. För att ens kunna fylla i en ansökningsblankett här måste man först ha jobbat på en farm i tre månader. Jävlig invandringspolitik! Det kan vara all från att plocka frukt till att se efter får. Reglerna är enkla, det måste vara ute på vischan, mitt i ingenstans (bestämda postkoder endast) och det måste vara i minst i tre månader och det måste bevisas. Vill jag göra det, självklart inte! Men jag ska ge det försök i alla fall. Är det ett jordisk helvete, ja då åker jag hem, Sverige är trots allt det land jag älskar mest även då jag har en öm kärleksaffär till detta varma paradis.
Jag har som sagt nästan bestämt mig för att stanna. Jag känner bara att jag vill hålla alla dörrar öppna nästa år och gör farmarbetet för att kunna avgöra själv senare.

Jag har två vänner från Sverige som precis har fått sitt visum till Australien igenom och de kommer att följa med mig på fruktplockningsäventyr. Det är faktiskt skönt att inte behöva åka själv även då jag är helt säkert på att jag kommer att träffa mängder av nya intressanta karaktärer.

Jag återkommer.

1 kommentar:

  1. Men lilla Erika, valla får tror jag kommer bli ett fantastiskt äventyr - helt ärligt! Jag själv skulle absolut utan tvekan kunna åka till dig bara för att vara med om detta! För att ge dig lite inspiration ber jag dig googla på mcleods daughters och se om du hittar en filmsnutt eller två (så förstår du varför jag drömmer om ditt äventyr) xxx

    SvaraRadera